راه‌ آهن بستان‌ آباد ـ تبریز به بهره‌برداری رسید

به گزارش آوای اقتصاد و به نقل از جام جم آنلاین، فاز دوم ابرپروژه خط آهن میانه – تبریز در مسیر بستان آباد – تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و با حمایت های دولت سیزدهم صبح امروز (جمعه) با حضور آیت الله رئیسی بهره برداری شد و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از امروز از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد و فروش بلیط قطار در این مسیر از سه روز پیش آغاز شده بود.

حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۷.۷ میلیون مترمکعب و حجم خاکبرداری آن ۴۶.۸ میلیون مترمکعب بوده و میزان بالاست این خط ریلی ۱۲۶.۷ هزار مترمکعب و بتن ریزی آن نیز ۳۴۹ هزار متر مکعب است.

در این پروژه ۶.۱ هزار تن ریل استفاده شده و ۱۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر احداث شده و راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و ۱۵۶ متر دارد.

فاز سوم این پروژه به طول ۲۹ کیلومتر از ایستگاه خاوران تا تبریز نیز آغاز شده و ۱۳ کیلومتر از این مسیر در دست ساخت است و ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز با تامین اعتبار از طریق فاینانس اجرا می شود.

فاز اول پروژه راه آهن میانه – بستان آباد – تبریز ( میانه – بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر است.

پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.

کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز

خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه آهن بستان آباد-خاوران اظهار داشت: این مسیر ریلی به طول ۴۴ کیلومتر با هدف کاهش ۱۱۴ کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مزایای بهره برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر ۱۲ ساعت زمان می برد.

خادمی افزود:‌ با توجه به اینکه زمان سفر ازطریق جاده ۸ ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ارتقاء شاخص های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسیر ریلی میانه-بستان آباد-تبریز توضیح داد و اظهار کرد: راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال های گذشته ساخته شده است اما به دلیل عدم ارتباط با شهر تبریز مورد بهره برداری لازم قرار نگرفته است.

وی افزود: با افتتاح مسیر بستان آباد- خاوران و ایستگاه راه آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره برداری است.

۶۵۰۰ تن ریل‌گذاری در مسیر بستان آباد ـ خاوران

حمید علی محمدزاده مجری راه‌آهن میانه ـ بستان‌آباد ـ تبریز ‌درباره مسیر ۴۴ کیلومتری بستان آباد- خاوران ‌اظهار کرد: بخشی از این راه‌آهن یعنی از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۹۸ افتتاح شد و فاز دوم از ایستگاه بستان آباد به خاوران به طول ۴۴ کیلومتر و عرض ۱۱ متر و ۷۰ روز جمعه به بهره برداری خواهد رسید.

وی در خصوص مشخصات این پروژه ریلی به ویژه در حوزه احجام خاطر نشان کرد: حدود ۶۰ درصد این مسیر کوهستانی و ۴۰ مابقی دشت است.

مجری راه‌آهن میانه ـ بستان‌آباد ـ تبریز نوع ریل این پروژه را 60EI ونوع تراورس آن را نیز B70 دانست و افزود: حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای قطارها در راه‌آهن بستان آباد – خاوران در حوزه مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در حوزه باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده است.

محمدزاده درباره مشخصات سازه‌ای این راه‌آهن اظهار کرد: در این پروژه ۸ دستگاه پل بزرگ وجود دارد و ۳.۵ کیلومتر تونل و گالری در این مسیر ساخته شده است.

وی ادامه داد: همچنین دو دستگاه درجه ۳ شامل ایمناب و باسمنج و دو دستگاه هم ایستگاه درجه ۲ بستان آباد و خاوران در این مسیر وجود دارد که ایستگاه‌های درجه ۲ حالت مسافری هم دارند.

مجری راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز گفت: در مجموع بالغ بر ۷ کیلومتر از طول این مسیر سازه‌های مهم شامل پل‌های بزرگ،‌ تونل‌ها و گالری‌ها هستند که نشان می‌دهد این راه‌آهن از لحاظ سازه ای پروژه سنگینی است.

وی حجم عملیات خاکی این ۴۴ کیومتر را ۱۶ میلیون متر مکعب و حجم بتن ریزی را ۳۵۰ هزار متر مکعب اعلام کرد.

محمدزاده از حدود ۱۵۰ هزار متر مکعب بالاست و ۹۰ هزار اصله تراورس گذاری در این مسیر خبر داد و گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ تن ریل گذاری در مسیر بستان آباد- خاوران انجام شده است.

وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه ریلی را یک هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان و ارزش روز آن را ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

گفتنی است، محمدزاده پیش از این از درآمد سالانه ۳.۲ هزار میلیارد تومانی راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز برای کشور از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت و کاهش سوانح خبر داده بود.

انتهای پیام/+