پولیتیکو نوشته است که استیان ینسن رئیس دفتر دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با نشریه نروژی VG اظهار کرد: نباید اینگونه می‌گفتم. گفته‌هایم اشتباه بود.

وی افزود: اوکراین این حق را دارد که کاملا به طور مستقل در این باره تصمیم‌گیری کند. به نظرم اکنون مهمترین مساله این است که از اوکراینی‌ها حمایت کنیم.

ینسن که عنوان مدیر دفتر شخصی دبیر کل ناتو را از سال ۲۰۱۷ در اختیار دارد، بر اساس گزارش‌ها اظهارات خود را در جریان یک هم‌اندیشی در شهر آرندال نروژ مطرح کرد.

روزنامه نروژی VG گزارش داد که در جریان گفت‌وگو در مورد خواسته‌های اوکراین برای پیوستن به ناتو در نشست هم‌اندیشی آرندال، ینسن گفت که یک راه حل برای اوکراین می‌تواند واگذار کردن خاک و دریافت عضویت ناتو در قبال آن باشد.

به نوشته این روزنامه، ینسن تاکید کرد که تصمیم‌گیری در این مورد و اینکه تحت چه شرایطی مذاکره انجام شود به اوکراین بستگی دارد.

وی در پاسخ به سوال این روزنامه درباره اینکه آیا این دیدگاه ناتو است که اوکراین باید در قبال عضویت در ناتو بخشی از خاکش را بدهد؟ پاسخ داد که دیگران درباره طرح‌هایی برای اوکراین پس از جنگ صحبت کرده‌اند.

میخایلو پودولیاک مشاور ارشد رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد ینسن را محکوم کرد و در حساب خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: تبادل قلمرو در قبال چتر ناتو؟ این مضحک است. این به معنی انتخاب عامدانه شکست دموکراسی، ترغیب یک جنایتکار جهانی، حفاظت از رژیم روسیه، نابودی قانون بین‌الملل و انتقال دادن جنگ به نسل‌های دیگر است.

اوله نیکولنکو سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین همچنین به صورت علنی این پیشنهاد را رد کرد و طی بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی فیس بوک پیشنهاد مقام ارشد ناتو را «کاملا غیرقابل قبول» خواند.

اوله نیکولنکو در صفحه خود در فیس بوک نوشت: ما همیشه فرض می‌کردیم که ناتو مانند اوکراین قلمرو را تبادل نمی‌کند. مشارکت آگاهانه یا غیرآگاهانه مقام‌های ناتو در شکل دهی به این روایت که اوکراین احتمالا بخشی از خاک خود را واگذار می‌کند بازی در زمین روسیه است.