خورده شدن شکارچی جلوی دوربین توسط شیر
- شناسه خبر: 71712
- تاریخ و زمان ارسال: 28 مرداد 1402 ساعت 10:59
به گزارش آوای اقتصاد و به نقل از خبرآنلاین ،
در آن روز وب سایت Esquire Middle east مقالهای را با این تیتر منتشر کرد:”یک شکارچی معروف که قصد داشت از یک شیر برای پست اینستاگرامیاش عکاسی کند، زنده زنده خوراک شیر شد.” این مقاله، جنجال زیادی به پا کرد و البته یک مشکل بزرگ در میان بود؛ تکتک عناصری که در این مقاله به آنها اتکا شد، جعلی بودند.
درسال ۲۰۱۶، مرکز تحقیقات Pew، مطالعهای را درباره اخبار غیرواقعی و فیک انجام داد. در این تحقیق مشخص شد که ۲۳ درصد از افراد بالغ آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، اخبار ساختگی را به اشتراک گذاشتهاند.
در ادامه این بررسی مشخص شد که ۱۴% نیز داستانی را بازنشر کردند که در همان لحظه میدانستند که داستانی غیرواقعی و جعلی است و ۱۶% افراد گفتند که تجربه به اشتراک گذاشتن داستانی را دارند که بعدا متوجه جعلی بودن آن شدهاند.
عجیبتر و بدتر اینکه میتوان این اطلاعات نادرست را با سرهم کردن چند داده در اینترنت، تولید کرد. مثلا ویدیویی از استرالیا، عکسهایی از آفریقا و داستانی که در هر جای دنیا ممکن است خلق شده باشد، تبدیل به مقالهای پربازدید در یک وبسایت بزرگ خواهد شد.