به گزارش آوای اقتصاد; برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور، توجه به دو عامل اساسی ضروری است: نخست، باید تولید بنزین افزایش یابد و دوم، مصرف آن کاهش یابد. این دو اقدام باید به صورت همزمان و هماهنگ اجرا شوند تا از هدررفت منابع و آسیبهای زیستمحیطی پیشگیری شود.
افزایش ظرفیت پالایشگاهها و ساخت پالایشگاههای جدید، به ویژه پالایشگاههای مقیاس کوچک و نسل سوم، از جمله راهکارهای ضروری است. پالایشگاههای مقیاس کوچک با هزینه و زمان کمتر به بهرهبرداری میرسند، در حالی که پالایشگاههای نسل سوم با تولید مواد پتروشیمیایی به تکمیل زنجیره ارزش نفت خام کمک میکنند. تنوع سوختها، استفاده از فناوریهای نوین برای کاهش مصرف، واردات و تولید خودروهای هیبریدی و برقی، اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه حمل و نقل عمومی نیز از اقدامات ضروری برای مدیریت مصرف بنزین به شمار میروند.
با توجه به دادههای مصرف بنزین در ده سال گذشته، پیشبینی میشود مصرف روزانه به حدود ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون لیتر برسد، که نشاندهنده کسری حدود ۱۰ میلیون لیتر و هزینه واردات بیش از ۲ میلیارد دلار است. بنابراین، توجه به راهکارهای کوتاهمدت در بخش تولید و مصرف اهمیت دارد.
اقدامات کوتاهمدت شامل افزایش ظرفیت پالایشی، ارتقاء پالایشگاههای موجود و ساخت پالایشگاههای جدید است. در کنار این، بهینهسازی مصرف بنزین از طریق اسقاط خودروهای فرسوده، واردات خودروهای هیبریدی و برقی و استفاده از فناوریهای جدید در طراحی و تولید خودروها ضروری است. به کارگیری فناوریهای جدید مانند موتورهای احتراقی پیشرفته و سیستمهای انتقال قدرت بهینه میتواند مصرف بنزین را کاهش دهد
در نهایت، برای حل دائمی مشکل ناترازی بنزین و کاهش هزینههای ارزی، توجه جدی به کنترل مصرف همراه با افزایش ظرفیت پالایشی الزامی است. با تجربه موفق ایران در تبدیل به صادرکننده بنزین، طراحی پالایشگاهها باید بر اساس خوراک نفت خام باشد تا از تکرار مشکل ناترازی جلوگیری شود.