به گزارش آوای اقتصاد; حملات رژیم صهیونیستی به غزه که از اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده، منجر به کشته شدن نزدیک به ۴۲ هزار نفر و زخمی شدن نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر شده است. در این میان، حوثیها در یمن نیز حملاتی به کشتیهای تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و تنگه بابالمندب انجام دادهاند. این شرایط باعث شده که اکثر کشتیهای تجاری به مدت یک سال به دور دماغه امید نیک، جنوبیترین نقطه آفریقا، حرکت کنند.
طبق دادههای MarineTraffic، ترانزیت کشتیها در دریای سرخ تا سپتامبر ۵۶ درصد کاهش یافته و ترافیک کانتینری ۷۳ درصد و ترافیک کشتیهای LNG ۸۷ درصد کاهش داشته است. همچنین تردد شناورهای LPG و رولآف به ترتیب ۷۴ و ۷۸ درصد نزول کرده است.
در ماههای فوریه و مارس، به دلیل تشدید حملات، هیچ کشتی LNG از دریای سرخ عبور نکرد و ترافیک در اطراف دماغه امید نیک به شدت افزایش یافت. با اینکه زمان سفر در اطراف دماغه امید نیک حدود ۱۰ تا ۱۲ روز بیشتر است، اما به دلیل حملات در دریای سرخ، ترافیک کشتیها به سرعت افزایش یافته است.
بر اساس شاخص جهانی کانتینر (WCI) شرکت Drewry، هزینه حملونقل به دلیل افزایش مدت زمان تحویل، در دسامبر ۲۰۲۳ به طور سریع افزایش یافت. این شاخص طی هفت ماه ۲۶۸ درصد رشد کرده و در ماه جولای به ۶۰۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید، هرچند که در ماههای بعدی کمی کاهش یافته و به ۳۴۸۹ دلار رسیده است.