به گزارش آوای اقتصاد; سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، بیان کرد: عمده قاچاق سوخت و عرضه خارج از شبکه به گازوئیل مربوط میشود و بخش کمی از آن به بنزین اختصاص دارد. وی اعداد مطرحشده در رسانهها درباره حجم قاچاق بنزین را نادرست دانسته و توضیح داد که با توجه به افزایش روزافزون خودروهای داخلی، بیشتر بنزین تولیدی در کشور توسط این خودروها مصرف میشود.
رحیمی تأکید کرد که حجم قاچاق سوخت بهویژه گازوئیل قابل توجه است و برآورد میشود روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر نفتگاز در کشور قاچاق میشود. او افزود که برای مبارزه با عرضه خارج از شبکه سوخت و شناسایی گلوگاههای قاچاق، طرحهای ویژهای در حال اجراست.
وی همچنین از همکاری گسترده مدیران صنعت نفت، بهخصوص شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، در مبارزه با قاچاق سوخت قدردانی کرد و گفت که این مجموعه آماده است از تمام ظرفیتهای خود برای همکاری با نهادهای حاکمیتی استفاده کند.
اما سوال اساسی این است که با توجه به نادرست بودن اعداد قاچاق بنزین و حجم قاچاق روزانه گازوئیل، چگونه میتوان بر این چالش فائق آمد؟ وزیر نفت بهصراحت اعلام کرده که دولت فعلاً برنامهای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و همچنین برای کنترل مصرف، میزان سوختگیری خودروهای شخصی در هفته گذشته کاهش یافته است.
برای کنترل مصرف، یکی از راهکارها میتواند اجرای برنامهای فوری برای جایگزینی خودروهای فرسوده و بنزینخوار با خودروهای کممصرف باشد. در حال حاضر، برآورد میشود که در ایران بین ۲ تا ۳ میلیون خودروی فرسوده وجود دارد که نگرانیهایی در زمینه آلودگی هوا و مصرف بالای سوخت ایجاد کرده است. دولت در سالهای اخیر طرحهایی برای اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده اجرا کرده، اما هنوز تعداد زیادی از این خودروها در حال تردد هستند.
آمارها نشان میدهند که به ازای هر نفر در ایران روزانه حدود ۰.۹۵ لیتر بنزین و ۰.۸۸ لیتر گازوئیل مصرف میشود، که تقریباً دو برابر متوسط جهانی است و در ۳۰ سال گذشته ۲۶۵ درصد رشد کرده است. همچنین خودروهای داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین مصرف میکنند، در حالی که این رقم در دنیا ۴ لیتر است.
تعداد خودروهای سواری در ایران ۲۱ میلیون دستگاه است که از این تعداد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده هستند. اگر سن فرسودگی خودروها را ۱۵ سال در نظر بگیریم، تعداد خودروهای فرسوده به حداقل ۲.۵ میلیون دستگاه خواهد رسید. همچنین از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت، ۹۰ درصد فرسودهاند.
در مورد کامیونها و اتوبوسها نیز، ۲۳ درصد کامیونها و ۸۲ درصد اتوبوسهای درون شهری فرسوده هستند. نظرات کارشناسان درباره حجم قاچاق سوخت متفاوت است و برخی برآورد میکنند که روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق میشود، که به گفته برخی، این قاچاق یک کار سازمانیافته است.