به گزارش آوای اقتصاد; «محمدمهدی حیدری» امروز (سهشنبه) در نشست خبری شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات بیان کرد که در حال حاضر کشور سالانه ۵.۵ میلیون تن قیر تولید میکند. از این مقدار، حدود ۲.۵ میلیون تن به مصرف داخلی میرسد و به این ترتیب، سه میلیون تن مازاد بر نیاز داخلی وجود دارد که به کشورهای دیگر صادر میشود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد که این قیر به کشورهای آفریقایی، حاشیه خلیج فارس و چین صادر میشود. او افزود که هدف آنها افزایش صادرات با کاهش مصرف قیر در محصول آسفالت است.
حیدری همچنین گفت که در کشور ۳۰۰ هزار کیلومتر راه وجود دارد که نگهداری از آنها با چالشهای جدی مواجه است. به همین دلیل، تصمیم دارند از توان شرکتهای دانشبنیان در این زمینه بهرهبرداری کنند.
وی با تأکید بر اهمیت کیفیت قیر و آسفالت استفادهشده در جادهها خاطرنشان کرد که اعتبارات محدود است و به همین دلیل، نامهای برای بهینهسازی هزینهها در حوزه احداث و نگهداری جادهها باید به طور جدی پیگیری شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت که کیفیسازی قیر در دستور کار قرار دارد و اکنون توافقاتی با بخش خصوصی انجام شده است تا طول عمر قیر و آسفالت در آزادراهها به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد. این در حالی است که طول عمر قیر فعلی در آزادراهها حدود پنج تا شش سال است.
به گزارش ایرنا، همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات از هشتم تا دهم آبانماه با حضور کارفرمایان و پیمانکاران این صنعت در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد. محورهای این همایش شامل قیر و فرآوردههای قیری، مخلوطهای آسفالتی، مدیریت روسازی، روشهای نگهداری و بهسازی، توسعه پایدار در صنعت قیر و آسفالت (بازیافت آسفالت)، تحلیل و طراحی روسازی، تثبیت لایهها و روسازیهای مرکب و آزمایشهای غیرمخرب روسازی است.