پراید ۳۸ ساله برقی شد
مهندسان الکتروژنیک برای ساخت این پراید الکتریکی از مدلی که مربوط به سال ۱۹۸۶ است، بهره‌برداری کردند. آن‌ها اذعان دارند که تبدیل قوای محرکه از سیستم بنزینی به الکتریکی فرآیندی ساده نبوده است.

پراید ۳۸ ساله برقی شد

به گزارش آوای اقتصاد; مهندسان الکتروجنیک در ساخت پراید الکتریکی از مدلی مربوط به سال ۱۹۸۶ استفاده کردند. آن‌ها می‌گویند که تبدیل قوای محرکه از بنزینی به الکتریکی آسان نبوده، اما در نهایت موفق به نصب یک موتور الکتریکی ۱۰۷ اسب بخاری و دو بسته باتری ده کیلووات ساعتی شدند که می‌تواند با هر بار شارژ تا حدود ۱۲۰ مایل (۱۹۳ کیلومتر) حرکت کند.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این ماشین با موتور الکتریکی بهبود یافته و از حدود ۱۲ ثانیه به ۸ ثانیه رسیده است. همچنین تلاش شده تا تجربه رانندگی به مدل بنزینی نزدیک‌تر باشد.

از نظر ظاهری، تغییر خاصی در ماشین ایجاد نشده و رنگ آن از آبی به سفید مرواریدی تغییر کرده که رنگ جدیدی است که کیا برای مدل‌های الکتریکی خود معرفی کرده است. تودوزی نیز به سبک مدل اسپرت الکتریکی EV۶ تزیین شده است.

کیا کار خود را هشتاد سال پیش با ساخت دوچرخه آغاز کرد و سپس به تولید موتورسیکلت‌های هوندا پرداخت. تولید خودرو در این کارخانه از اوایل دهه ۶۰ میلادی با وانت‌های مزدا آغاز شد و پراید از اولین مدل‌هایی بود که کیا به بازارهای جهانی، از جمله بریتانیا، معرفی کرد.

پراید نتیجه همکاری دو کارخانه فورد و مزدا است که در سال ۱۹۸۶ میلادی طراحی و تولید شد. فورد به عنوان یکی از سهامداران مزدا، این خودرو را با نام‌های فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ عرضه می‌کرد و کیا آن را تحت لیسانس و با نام پراید تولید می‌کرد.

پراید در سال ۱۳۷۲ به بازار ایران وارد شد و نزدیک به سی سال توسط کارخانه سایپا مدل‌های مختلفی از آن تولید شد. نسخه وانت این خودرو با نام ۱۵۱ هنوز در حال تولید است.

کیا اعلام کرده که از مدل الکتریکی پراید تنها یک دستگاه ساخته شده و قصد فروش آن را ندارد و این پروژه ارتباطی با برنامه‌های آتی این شرکت برای معرفی مدل‌های جدید ندارد.

انتهای پیام/+