به گزارش آوای اقتصاد; مهران سالاریه اظهار داشت: با توافقی که با شرکتهای خودروساز از جمله ایران خودرو و سایپا انجام شده است، افرادی که در طرحهای جایگزینی خودرو شرکت کرده و خودروی خود را اسقاط کنند، به ازای هر گواهی اسقاط خودروی فرسوده، تخفیفی از شرکت خودروساز برای خرید خودرو دریافت خواهند کرد. وی همچنین توضیح داد که دو نوع طرح برای اسقاط خودروهای فرسوده وجود دارد: طرح جایگزینی و طرح بدون جایگزینی که به آن “طرح نقدی” نیز گفته میشود. سالاریه افزود: در طرح بدون جایگزینی، مراکز اسقاط با در نظر گرفتن شرایطی مانند مدل، سن، سلامت خودرو و سایر موارد توافق شده بین خریدار و فروشنده، خودرو را از مالک خریداری میکنند. وی ادامه داد: منفعت حاصل از این فرآیند به سه بخش تقسیم میشود؛ بخشی به مالک اصلی برمیگردد، به این معنا که مرکز اسقاط پس از خرید خودرو از مالک، مبلغی را محاسبه و به او پرداخت میکند، بخشی برای هزینههای خود مرکز و بخشی نیز به عنوان سود مرکز تعیین میشود.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه خودروهای فرسوده بر اساس سال تولید دستهبندی و مشمول دریافت گواهی اسقاط میشوند، گفت: خودروهایی که ۲۰ تا ۲۵ سال از زمان تولیدشان گذشته، سه گواهی اسقاط تولید میکنند (هر گواهی ۳۵ میلیون تومان محاسبه میشود) که به عبارتی ارزش یک خودروی ۲۰ تا ۲۵ ساله در طرح بدون جایگزینی ۱۰۵ میلیون تومان است، هرچند این منفعت ممکن است به طور کامل به مالک خودرو نرسد و رقمی بین ۸۸ تا ۹۵ میلیون تومان به او پرداخت شود.
سالاریه در ادامه افزود: در شش ماهه نخست امسال، حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده و تا کنون بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو در مراکز اسقاط پذیرش و از چرخه حمل و نقل خارج شده است. وی همچنین بیان کرد: در این مدت، ۱۲۹ هزار و ۸۷۸ دستگاه خودروی سواری، ۱۱۵۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰۸۰ دستگاه مینیبوس، ۲۷۹ دستگاه کامیون، ۵۰۱ کامیونت، ۸۳ دستگاه کشنده، ۱۰ هزار و ۷۴۰ دستگاه انواع وانت و ۵۶۷۸ دستگاه تاکسی اسقاط شدهاند که در برخی موارد مانند تاکسی، نوسازی نیز انجام شده است.
سالاریه گفت: طرح جایگزینی خودروها از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده و در شش ماهه نخست امسال نیز طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده ادامه داشته است. از مهرماه امسال تاکنون، حدود ۲۷ هزار متقاضی برای اسقاط و جایگزینی خودرو در طرحهای ایران خودرو و سایپا ثبتنام کردهاند و مراحل پذیرش در حال انجام است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده افزود: بیش از ۹۰ درصد متقاضیانی که در طرحهای جایگزینی سال گذشته ثبتنام کرده بودند، خودروهای خود را تحویل گرفتهاند، به جز مواردی که با مشکلاتی مواجه شدهاند که در این موارد، مکاتباتی انجام میدهیم و در کوتاهترین زمان ممکن، مشکل را شناسایی و حل میکنیم.
سالاریه اضافه کرد: در صورت لزوم، با خودروسازان مکاتبه کرده و یا بازرسی وزارت صمت را نیز در این زمینه دخیل میکنیم و تا حصول نتیجه، موضوع را پیگیری خواهیم کرد. وی در مورد زمانبندی اسقاط خودرو و دریافت خودروی جایگزین گفت: متقاضیانی که ثبتنام کرده و در قرعهکشی برنده شدهاند، باید خودروهای خود را دریافت کرده باشند و در غیر این صورت، باید پیگیریهای لازم انجام شود.
سالاریه همچنین بیان کرد: تنها در صورتی متقاضی مشمول طرح نمیشود که وجه تعیین شده را به موقع پرداخت نکرده باشد، یا خودرو در مرکز اسقاط با مشکل پلیسی مواجه شده باشد که باید این موارد بررسی شود، یا اینکه متقاضی در زمان مقرر مراجعه نکرده باشد. وی در گفتوگو با صدا و سیما گفت: متقاضیانی که با چنین مشکلاتی روبرو شدهاند، میتوانند در طرح مجزایی که خودروسازان طبق قانون موظف به اختصاص ۲۰ درصد از تولیدات خود به نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده هستند، شرکت کنند و با مراجعه به سایت مربوطه، ثبتنام نمایند. در این صورت، ارتباطات دادهای میان ستاد نوسازی و خودروساز مربوطه برقرار خواهد شد و ما نیز از آنها حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد تا این افراد نیز جزو متقاضیان مشمول قرار گیرند و خودروی جایگزین دریافت کنند.
 
								 
															 
															 
															