ضربه عجیب به دو خودروساز بزرگ؛ آخرین تلاش‌های ایران خودرو و سایپا
خودروسازان بزرگ کشور در هفت ماه گذشته، ۱۸ هزار خودرو کمتر از میزان تولید خود به فروش رسانده‌اند.

ضربه عجیب به دو خودروساز بزرگ؛ آخرین تلاش‌های ایران خودرو و سایپا

به گزارش آوای اقتصاد; اختلاف قابل توجه میان آمار تولید و فروش خودروسازان در هفت ماه ابتدایی سال جاری نشان‌دهنده دپوی بخشی از محصولات تولیدی است. این دپوی خودروها می‌تواند ناشی از دلایل عمدی یا سهوی باشد. یکی از سناریوها این است که خودروسازان برای فروش این محصولات با قیمت‌های جدید پس از اصلاحات قیمتی وزارت صمت، اقدام به دپو کرده‌اند.

از سوی دیگر، ممکن است این خودروها به دلیل کسری قطعه ناقص باشند و به همین خاطر امکان عرضه آن‌ها به بازار وجود نداشته باشد. طبق اعلام ایران‌خودرو، این شرکت تا پایان مهرماه ۴,۴۸۴ دستگاه محصول را تحت عنوان «خودروهای تولیدی تجاری‌نشده» دپو کرده است. همچنین، سناریویی دیگر به عدم صدور مجوز شماره‌گذاری از سوی سازمان ملی استاندارد یا سایر نهادها اشاره دارد.

به‌طور کلی، ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور در هفت ماهه ابتدایی امسال، ۲۸۴,۲۳۹ دستگاه خودرو را به فروش رسانده که نشان‌دهنده حدود ۲ درصد از تولید هفت‌ماهه‌اش است که به فروش نرفته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، فروش این شرکت ۲۸۷,۳۲۵ دستگاه بوده و به این ترتیب، فروش امسال ۳ هزار دستگاه کمتر از سال قبل است.

سایپا، به عنوان دومین خودروساز بزرگ، نیز با افت فروش مواجه بوده است. این شرکت در هفت ماهه سال جاری حدود ۱۵۲ هزار دستگاه به فروش رسانده که نسبت به فروش ۱۶۴,۴۲۶ دستگاهی در سال گذشته، کاهش قابل توجهی دارد. آمارها نشان می‌دهد که سایپا ۹ هزار دستگاه کمتر از تولید خود به فروش رسانده است.

پارس‌خودرو، به عنوان سومین خودروساز بزرگ، در هفت ماه اخیر تولید ۵۹,۵۰۲ دستگاه داشته، اما تنها ۵۷ هزار دستگاه را به فروش رسانده است. این شرکت نیز با کاهش ۷ هزار و ۵۵۴ دستگاهی نسبت به سال گذشته مواجه است.

این آمارها به‌خوبی چالش‌های جدی صنعت خودرو در ایران و نیاز به راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود را نشان می‌دهند.

انتهای پیام/+