به گزارش آوای اقتصاد، به نقل از قیمت U5 پلاس به شکل قطعی یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون تومان تعیین شده است که مشتری باید موقع ثبتنام ۷۹۵ میلیون تومان بپردازد و ۶۰۰ میلیون تومان باقیمانده را تا ۶۰ روز کاری، یعنی موعد تحویل آماده کند. سود مشارکت، سود تاخیر و سود انصراف احتمالی جداگانه محاسبه میشوند و در پایان، هزینههای شمارهگذاری، مالیات و بیمه شخص ثالث هم برعهده خریدار است. پیچیده شد نه؟ بیایید جنبههای اقتصادی ماجرا را بررسی کنیم.
قیمت تمامشده بیجینگ U5 پلاس چقدر است؟
قیمت U5 پلاس در نمایندگی یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون تومان اعلام شده اما با توجه به شرایط فروش، دو عامل سود مشارکت و هزینههای جانبی در محاسبات نهایی تاثیر میگذارد.
محاسبه سود مشارکت به نفع مشتری
برای پیشپرداخت ۷۹۵ میلیون تومانی، سود مشارکت سالانه ۱۲ درصد در نظر گرفتهاند. با فرض تحویل سر وقت (۶۰ روز کاری)، مبلغ این سود به حدود ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان میرسد. این مبلغ از پرداختی نهایی کسر خواهد شد و قیمت خودرو را به یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش میدهد.
هزینههای جانبی که نباید فراموش شوند
بخشنامه به صراحت اعلام میکند «کلیه هزینههای عوارض، بیمه شخص ثالث، شمارهگذاری و… جداگانه دریافت میشود». قیمت بیمه شخص ثالث برای یک خودروی چهار سیلندر با توجه به تعرفههای سال ۱۴۰۴، حدود هشت میلیون تومان است و سایر هزینههای شمارهگذاری، مالیات و عوارض نیز میتواند بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان متغیر باشد.
قیمت بیجینگ U5 پلاس با احتساب این موارد، به حدود یک میلیارد و ۴۰۸ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان میرسد.
سود مشارکت ۱۲ درصدی چقدر از قیمت U5 پلاس کم میکند؟
سود مشارکت ۱۲ درصدی سالانه، برای ۶۰ روز کاری باعث میشود مبلغی حدود ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از هزینه نهایی کسر شود. این موضوع امتیاز مثبت کوچکی خواهد بود اما در مقابل قیمت کل خودرو که یک میلیارد و ۳۹۵ میلیارد تومان است، تقریبا به معنای ۱.۱ درصد تخفیف خواهد بود.
سود مشارکت در واقع جبرانکننده بخشی از افت ارزش پول مشتری است که طی دو ماه ۷۹۵ میلیون تومان را در اختیار شرکت قرار میدهد.
در صورت انصراف از خرید U5 پلاس چقدر پس میگیرید؟
فرض کنید پس از ۶۰ روز و زمان صدور دعوتنامه، شما توانایی پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان دوم را ندارید و تصمیم میگیرید انصراف بدهید. در این حالت، شرکت سود مشارکت ۱۲ درصدی را برای مشتری محاسبه و جریمه انصراف ۹ درصدی را از آن کسر میکند.
سود مشارکت در این حالت برای ۶۰ روز، به ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و جریمه انصراف به ۱۱ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان میرسد. مابهالتفاوت این دو مبلغ، سه میلیون و ۹۷۵ هزار تومان میشود و ۷۹۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان به حساب مشتری برمیگردد.
جریمه تأخیر در تحویل بیجینگ U5 پلاس چقدر است؟
یکی از نقاط قوت بخشنامه فروش بیجینگ U5 پلاس، جریمه تاخیر ۲۴ درصدی (سالانه) است. این رقم میتواند اهرم فشار مناسبی برای تحویل به موقع خودرو باشد. در صورتی که دیار خودرو در تحویل تاخیر کند، به ازای هر ۳۰ روز، موظف است مبلغی معادل ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (بر اساس مبلغ پیشپرداخت ۷۹۵ میلیونی) در قالب جریمه به مشتری بدهد.
مقایسه با رقبا؛ بیجینگ U5 پلاس کجای بازار ایستاده؟
بیجینگ U5 پلاس، با قیمت نهایی بیش از ۱.۴ میلیارد تومان عرضه میشود و از نظر اقتصادی رقبای زیر را پیشرو دارد.
- تارا اتوماتیک V4: این سدان ایرانخودرو در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.
- دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال): پرچمدار خانواده دنا با قیمتی نزدیک به یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود.
- شاهین پلاس اتوماتیک: نسخه فول آپشن و جدید سدان سایپا با قیمت یک میلیارد و ۲۱۹ میلیون تومان یکی از گزینههاست.
- خودروهای وارداتی کارکرده: در این بازه قیمت، گزینههایی مانند هیوندای اکسنت یا کیا سراتو مدل پایین در دسترس هستند.
بیشتر بدانید | تحلیل این بخش نشان میدهد قیمت بیجینگ U5 پلاس به شکل قابل توجهی بالاتر از رقبای داخلی خود در بازار آزاد است و این امر، تصمیمگیری برای خرید را سخت میکند
مقایسه مشخصات فنی U5 پلاس با رقبا
بیجینگ U5 پلاس، به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که میتواند حدود ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس اتوماتیکCVT دارد و در رده سدانهای اقتصادی شهری قرار میگیرد. با توجه به این مسئله خودروهای زیر از نظر فنی رقیبش هستند.
- تارا اتوماتیک: با موتور TU5P که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور دارد، مشخصات فنی مشابهU5 پلاس ارائه میدهد.
- شاهین اتوماتیک: با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ، ۱۱۰ اسب بخار قدرت اما گشتاور بالاتر ۱۷۸ نیوتنمتر را در اختیار راننده قرار میدهد که در شتابگیری اولیه برتری ایجاد خواهد کرد.
- جک J4: با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و ۱۰۳ اسب بخار، یکی دیگر از رقبای بیچینگ U5 پلاس در این سگمنت محسوب میشود.
بیشتر بدانید | U5 پلاس از نظر فنی تفاوت چشمگیری با رقبای داخلی ندارد و برگ برنده اصلیاش سطح امکانات رفاهی و ایمنی بالاتر است
با پول پیشپرداخت بیجینگ U5 پلاس چه خودروهایی میتوان خرید؟
برای ثبتنام این خودرو باید ۷۹۵ میلیون تومان پیشپرداخت بدهید. با این مبلغ امکان خرید چند خودرو صفر و کارکرده دیگر وجود دارد.
- خودروهای صفر کیلومتر داخلی: خرید خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ اتوماتیک، دنا پلاس دندهای، پژو پارس یا حتی شاهین G (دندهای) به صورت نقدی و تحویل فوری امکانپذیر است.
- خودروهای مونتاژی: میتوان به عنوان پیشپرداخت برای خرید اقساطی خودروهایی مانند X22 پرو یا جک J4 از آن استفاده کرد. خرید KMC J7 و چری آریزو ۶ هم قابل بررسی است.
- خودروهای کارکرده: بازار دست دوم گزینههای وسوسهانگیزی را پیش روی شما قرار میدهد؛ از جمله چری آریزو ۵ توربو، برلیانس H330 یا حتی خودروهای کرهای و ژاپنی مدل پایینتر که از نظر کیفیت ساخت در سطح بالاتری قرار دارند.
آیا خرید حواله U5 پلاس از بازار سیاه منطقی است؟
ثبتنام بیجینگ U5 پلاس هنوز در جریان است اما همزمان شاهد شکلگیری بازار سیاه برای حواله این خودرو هستیم. آگهیهایی با قیمت یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تا یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان برای فروش حواله این خودرو منتشر شده است. این به چه معناست؟
تحلیل قیمت حواله
آگهیها نشان میدهند فروشندگان حواله، قیمت تمام شده خودرو را در چه بازهای پیشبینی کردهاند. سوای این مسئله اگر فردی حواله را به قیمت ۱.۵۴ میلیارد تومان خریداری کند، باید ۶۰۰ میلیون تومان دیگر برای شرکت واریز کند. در این صورت، قیمت U5 پلاس به ۲.۱۴ میلیارد تومان میرسد.
ثبتنامکننده اصلی نیز با سرمایهگذاری ۷۹۵ میلیون تومانی، تنها در دو ماه معادل ۷۴۵ میلیون تومان سود به جیب میزند.
آیا خرید حواله منطقی است؟
اختلاف قیمت کارخانه و بازار معمولا از وجود تقاضای بالا و جذابیت خودرو برای دلالان خبر میدهد اما نه در شرایطی که ثبتنام U5 پلاس هنوز جریان دارد. برای خریدار نهایی، این معامله به معنای پرداخت یک هزینه اضافی ۷۴۰ میلیون تومانی نسبت به قیمت کارخانه است. در این مورد خاص که هنوز شرایط بازار آزاد و سطح استقبال مشخص نیست، خرید حواله به هیچ وجه منطقی به نظر نمیرسد.