به گزارش آوای اقتصاد، به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ حمل و نقل جادهای کشور ما بیشترین حمل کالا و جابجایی مسافر را بر دوش دارد.در سال ۱۴۰۳ کارنامه این بخش، جابهجایی حدود ۱۴۳ میلیون مسافر و بیش از نیم میلیارد تن بار داخلی است و نسبت به سال ۱۴۰۲ جابهجایی مسافر ۴ درصد کاهش و بار داخلی کشور ۵ درصد افزایش دارد.
این حجم از جابجایی مسافر و کالا در کشور با پهنای ۶۵.۱ میلیون کیلومتر مربع و با طول راهی بیش از ۲۹۰ هزار کیلومتر (با احتساب جاده خاکی) انجام شده است.
حمل و نقل ریلی: راهآهن یکی از مطلوبترین و اقتصادیترین روشهای جابهجایی مسافر و کالاست که به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد از جمله امنیت، صرفهجویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیط زیست، توسعه پایدار و … از محبوبیت زیادی در دنیا برخوردار است.
در سال ۱۴۰۳ طول خطوط راهآهن (اصلی، مانوری و صنعتی- تجاری)، ۱۵۹۵۲ کیلومتر بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱.۳ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد مسافر جابهجا شده نیز ۳۰ میلیون و ۱۴۱ هزار نفر و بار خالص جابهجا شده بیش از ۴۰ میلیون تن بوده که به ترتیب نسبت به سال قبل از آن ۵ و ۶ درصد کاهش یافته است.
حمل و نقل آبی (دریایی):در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۳ میلیون نفر، مسافران ورودی و خروجی به بنادر کشور بودهاند که نسبت به سال قبل ۶ درصد کاهش یافته است. همچنین میزان کالای تخلیه و بارگیریشده (نفتی و غیر نفتی) در بنادر کشور در همین سال به ترتیب بیش از ۷۷ و حدود ۱۷۶ میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته ۴ و ۳ درصد افزایش داشته است.
حمل و نقل هوایی: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۴۶ میلیون نفر مسافران خروجی و ورودی فرودگاههای کشور در پروازهای داخلی و بینالمللی بودهاند که نسبت به سال قبل ۳ درصد افزایش یافته است.همچنین بیش از ۱۲۳ هزار تن بار از طریق فرودگاههای کشور در پروازهای داخلی و بینالمللی جابهجا شدهاند که نسبت به سال قبل از آن ۱ درصد کاهش داشته است.
افزایش سهم حمل نقل ریلی پیش نیاز توسعه اقتصادی
براساس این آمار؛ حجم جا به جایی مسافر در بخش زمینی حدود ۴.۵ برابر بخش ریلی بوده است همچنین میزان جا به جایی بار در حمل و نقل جادهای ۱۰ برابربیشتر از حمل و نقل ریلی بوده است که نشان از فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی و اهمیت حمل و نقل زمینی دارد؛ البته دولت باید با برنامه ریزی مناسب اقدامات لازم را صورت دهد تا سهم حمل و نقل ریلی به صورت تدریجی افزایش پیدا کند؛ چرا که حمل و نقل زمینی از امنیت لازم برخوردار نیست و از طرف دیگر سرعت نقل و انتقال کالا و مسافر در حمل ونقل زمینی بهینه نیست.
توسعه حمل و نقل ریلی میتواند امنیت حمل و نقل را افزایش دهد و از طرفی در صورت به روز رسانی ناوگان ریلی کشور، سرعت نقل و انتقال کالا افزایش پیدا میکند که در نهایت یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشور است.