به گزارش آوای اقتصاد، به نقل از ایسنا، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) روز دوشنبه اعلام کرد تحقیقاتی را در مورد حادثه مرگبار ۱۹ ژوئن که در جریان آن یک دستگاه خودروی مدل ۳ (Model ۳) تسلا به خانهای در نزدیکی هیوستون برخورد کرد، آغاز کرده است.
سخنگوی سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها در بیانیهای گفت: این رگولاتور آمریکایی در حال آغاز تحقیقات ویژه در مورد این تصادف است.
دفتر کلانتری شهرستان هریس تگزاس اعلام کرد: راننده مدل ۳ به ماموران گفته است که هنگام خروج از جاده و برخورد با خانه، در حال استفاده از سیستم کمک رانندگی خودکار خودرو بوده است.
ماموران پلیس اعلام کردند: راننده هیچ نشانهای از حالت غیرعادی نشان نداده و پس از تصادف با بازرسان همکاری کرده است.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس»، گزارشها مبنی بر اینکه این خودرو در زمان تصادف در حالت خودران بوده است را رد کرد. ماسک با اشاره به حالت رانندگی کاملا خودران تسلا گفت: سیستم کاملا خودران(FSD) به آرامی در خیابانها حرکت میکند و این یک تصادف با سرعت بالا بوده است.
«آشوک الوسوامی»، نائب رئیس هوش مصنوعی و اتوپایلوت تسلا نیز این موضوع را که فناوری این شرکت مقصر بوده است، رد کرد و در یادداشتی در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد: راننده با فشار دادن پدال گاز، سیستم را به صورت دستی غیرفعال کرده است.
الوسوامی گفت: خودرو در طول تصادف به سرعت ۷۳ مایل در ساعت (۱۱۷ کیلومتر در ساعت) رسیدند و حتی پس از تصادف نیز پدال گاز فشار داده شد.
در حالی که تسلا حالت رانندگی کاملا خودران خود را به عنوان یک نقطه قوت کلیدی در فروش خودروهایش معرفی میکند، فناوری فعلی آن کاملا خودران نیست و همیشه به نظارت انسانی نیاز دارد. سیستم خودران تسلا در سالهای اخیر در بحبوحه گزارشهای تصادفات مرگبار مربوط به این فناوری، تحت نظارت فزایندهای از سوی نهادهای نظارتی قرار گرفته است.
بر اساس گزارش شبکه الجزیزه، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا اکتبر گذشته، پس از ۵۸ مورد گزارش شده از عبور خودروهای تسلا از چراغ قرمز، تحقیقاتی را در مورد این فناوری آغاز کرد. تسلا این موضوع را که فناوری خودران آن برای رانندگان و عابران پیاده خطری ایجاد میکند، رد کرده و استدلال کرد که این فناوری تا ۱۰ برابر ایمنتر از رانندگان انسانی است.