به گزارش آوای اقتصاد، دیدارهای هفته ماقبل آخر لیگ به صورت همزمان برگزار خواهد شد. سه تیم پرسپولیس ، سپاهان و استقلال شانس قهرمانی دارند هرچند بخت استقبال برای قهرمانی از دو تیم دیگر کمتر است. با این حال در فوتبال هیچ چیز قابل پیش بینی نیست البته بیژن طاهری سرپرست تیم استقلال دوشنبه شب در تلویزیون اعلام کرد که دیگر لیگ برای آنها تمام شده! و تمرکز استقلال روی جام حذفی است.  در پایین جدول نیز رقابت بسیار حساس تر از قبل شده است. روی کاغذ از تیم یازدهم در خطر سقوط هستند که رقابت اصلی بین تیم های پانزدهم تا سیزدهم است. هنوز سقوط نفت مسجدسلیمان هم قطعی نشده و شاید این هفته این تیم رسما به لیگ یک برود.

نگاهی به مسابقات روز جمعه می اندازیم؛

نفتی ها با عبدالله ویسی تیمی مهیج شده اند که از 4 مسابقه 8 امتیاز گرفته یعنی دو برد و دو تساوی که آماری که فوق العاده است. همین روند خوب  باعث شده صنعت نفت به بقا خیلی امیدوار شود. نفت و هواداران خونگرمش امیدوارند با دو برد دیگر جشن بقا بگیرند و البته منتظرند تیم مس کرمان هم در ادامه ناکامی هاش بازهم امتیاز از دست بدهد. هرچقدر آبادانی ها برای این بازی انگیزه دارند در آنسوی میدان ذوب آهن برایش خیلی برد در این مسابقه ارزش حیاتی ندارد.

شاگردان مهدی تارتار با 34 امتیاز در رده نهم جدول لیگ قرار گرفته و در صورت برد حضورش را در این رده جدول قطعی خواهد کرد ولی شکست هم نهایتا باعث سقط یک پله ای تیم دوم اصفهان شود. تفاوت  دو تیم در این مسابقه انگیزه بازیکنان است. یکی برای بقا می جنگد و دیگری مجبور است لیگ را تا پایان ادامه بدهد! بازی رفت دو تیم هم جذاب و پرگل شد اما برنده ای نداشت و دو تیم به تساوی 2 بر 2 رضایت دادند.

مس رفسنجان – استقلال؛آبی پوشان خسته مقابل تیم با انگیزه

مس رفسنجان با دو برد متوالی 46 امتیازی شده و در رده پنجم جدول لیگ قرار گرفته و شانس حضور در رده چهارم لیگ برتر را دارد بنابراین بازیکنان و کادرفنی این تیم مقابل استقلال انگیزه فراوانی دارند که بتوانند تا روز آخر در تعقیب تراکتور رده چهارمی باقی بمانند و شاید از این تیم سبقت بگیرند و  سهمیه احتمالی آسیایی را کسب کنند. استقلال اما بعد از توقف خانگی مقابل صنعت نفت آبادان از کورس قهرمانی جا ماند،  با این حال  روی کاغذ این تیم هنوز شانس قهرمانی دارد و در صورت برد در دو دیدار آینده و شکست پرسپولیس و سپاهان می توانند به قهرمانی برسند احتمالی که البته خیلی بعید است.

به همین دلیل بیژن طاهری سرپرست تیم دوشنبه شب اعلام کرد تمرکز استقلال برای قهرمانی در جام حذفی است و دیگر به قهرمانی در لیگ برتر فکر نمی کنند. استقلال رتبه سومی اش را در لیگ تثبیت کرده است و در جدول از جایش تکان نمی خورد. آبی پوشان در دو هفته اخیر  5 امتیاز از دست داده اند و باخت دربی و تساوی مقابل نفت آبادان کار آنها را سخت کرد. ساپینتو سرمربی تیم هم بعد از مسابقه از خستگی خودش و بازیکنانش سخن گفت و اینکه آنها ماشین نیستند! ولی مس رفسنجان انگیزه مضاعفی در روزهای پایانی لیگ پیدا کرده است.

گادوین منشا مهاجم خارجی مس هم هفته گذشته سریع ترین گل تاریخ لیگ را به ثمر رساند و برای این دیدار بسیار با انگیزه است. یامگا بازیکن فرانسوی استقلال همچنان در این بازی غایب خواهد بود او که به دلیل مصدومیت از کشور رفته هنوز به ایران باز نگشته است. بازیکنی که یکی از بهترین های فصل استقلال لقب گرفت. پرکار و بدون حاشیه.

بازی رفت دو تیم بدون گل در ورزشگاه آزادی به پایان رسید و شاید این بازی هم برنده نداشته باشد.

آلومینیوم اراک – نفت مسجدسلیمان؛ سقوط نفت؟

آلومینیوم اراک 38 امتیازی در رده هفتم جدول لیگ ایستاده و دغدغه ای برای سقوط و صعود ندارد در واقع بازیکنان و کادرفنی این تیم منتظرند هرچه زودتر مسابقات این فصل به پایان برسد اما در آنسوی میدان نفت مسجدسلیمان قعرنشین به دنبال کورسویی از امید است تا شاید در لیگ برتر بماند.

اگر نفتی ها در این بازی پیروز نشوند سقوط شان به لیگ یک قطعی و رسمی می شود بنابراین نفت مسجدسلیمان باید با تمام وجود بازی کند و امیدوار باشد که نفت آبادان و مس کرمان هم شکست بخورند! ابراهیم اشکش سرمربی تیم نفت بعد از باخت هفته گذشته مقابل سپاهان بازهم امیدوارانه صحبت کرد. بازی رفت دو تیم را هم آلومینیوم برده است.

هوادار تهران – فولاد خوزستان؛ نبرد استقلالی ها

هوادار در 4 مسابقه اخیرش برد نداشته و با دو باخت و دو تساوی با  31 امتیاز در رده دهم جدول ایستاده فولاد خوزستان اما بعد از سه برد و یک تساوی مقابل ذوب آهن اصفهان شکست خورد و اکنون با 38 امتیاز روی پله هشتم جدول قرار گرفته است. دو تیم در میانه جدول و حاشیه امنیت هستند که  هر دو نیز سرمربی دارند. ساکت الهامی و علیرضا منصوریان که البته منصوریان سرمربیگری استقلال را هم در کارنامه دارد. نبرد دو تیم قطعا برای بازیکنان ، مربیان و مدیران اهمیت دارد ولی حساسیتی در جدول نخواهد داشت.بازی رفت دو تیم بدون گل به پایان رسید. هوادار حریف پرسپولیس در جام حذفی است و تمرکز این تیم هم روی آن مسابقه در نیمه نهایی است و از هم اکنون هم جدل بر سر محل برگزاری این مسابقه آغاز شده است!

ملوان انزلی – مس کرمان؛ یکی خداحافظی می کند؟

یکی از حساس ترین مسابقات این فصل در انزلی برگزار می شود مسابقه ای که بازنده اش ممکن است به لیگ یک سقوط کند. ملوان اگرچه 5 امتیاز بیشتر از مس دارد و با 26 امتیاز در رده سیزدهم است اما برای اینکه خیالش راحت شود باید امتیاز بگیرد. ملوانی که از 5 مسابقه سه باخت و دو تساوی داشته اما مس کرمان از 5 مسابقه فقط یک مساوی و 4 باخت متوالی دشت کرده اند تا در مرز سقوط و رده چهاردهم قرار بگیرد. هر دو تیم این فصل به لیگ برتر صعود کرده اند اما نتوانستند به خوبی یارگیری کنند و هم قدرت تیم های لیگ برتری باشند. بازی رفت دو تیم بدون گل به پایان رسید.

ملوان هفته گذشته هم سریع ترین گل لیگ را خورد و هم شکست 4 بر صفری را متحمل شد تا پژمان نوری مدیرعامل باشگاه ضمن عذرخواهی از هواداران ملوان از آنها بخواهد که در دو هفته پایانی تیم را حمایت کنند و مازیار زارع و بازیکنان ملوان را تنها نگذارند. در تمرین مس کرمان هم قبل از بازی با تراکتور  استاندار کرمان حاضر شد تا به این تیم روحیه بدهد ولی مس هم 3 بر یک بازی خانگی را واگذار کرد. برنده این مسابقه تا حد زیادی در حاشیه امنیت قرار می گیرند ولی مساوی بیشتر به سود ملوان است تا مس.

برنامه مسابقات هفته بیست و نهم لیگ برتر/ پرسپولیس مقابل صخره سخت

سپاهان اصفهان – پیکان تهران؛ تیم نصفه و نیمه مقابل مدعی قهرمانی

زردپوشان اصفهانی در تعقیب پرسپولیس هستند و امیدوار به اینکه گل گهرسیرجان بتواند پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی متوقف کند تا آنها با یک برد خانگی دوباره به صدر جدول برگردند و شانس اول قهرمانی شوند. پپیکان هم شرایط خوبی ندارد. بازیکنانش قبل از بازی پرسپولیس اعتصاب کردند ولی بازهم مردانه مقابل پرسپولیس ایستادند و با یک پنالتی شکست خوردند. در این مسابقه هم دچار مشکلات ریز و درشت زیادی هستند. ابراهیم صالحی، ساسان حسینی و بهروز نوروزی‌فرد به دلیل دریافت کارت زرد در این مسابقه 4 اخطاره و محروم هستند. از سویی دیگر بازیکنان مجتبی حقدوست و امیرحسین غلامی  و سامان فلاح هم مصدوم هستند. در واقع دست مجتبی حسینی سرمربی پیکان در این مسابقه از همیشه خالی تر است و این تیم با 13 بازیکن راهی اصفهان می شود تا شاید سرنوشت قهرمانی را تغییر بدهد.

سپاهان که مقابل ملوان غافلگیر شد و برد را با مساوی عوض کرد نمی خواهد دوباره گرفتار شود بنابراین با تمام توان از دقیقه یک به دروازه پیکان حمله خواهد کرد تا همچنان در کورس قهرمانی تا روز  آخر باقی بماند.یکی از سه باخت این فصل سپاهان را تیم پیکان رقم زده و مورایس نمی خواهد مقابل تیم جوان پیکان دوباره امتیاز از دست بدهد. از نظر تعداد بازیکنان با کیفیت و ستاره هم دو تیم به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند ولی پیکان می داند در صورت باخت ممکن است در خطر سقوط قرار بگیرد.

تراکتور تبریز- نساجی  مازندران؛ نبرد اسپانیایی قرمزپوشان

نبرد مربیان اسپانیایی در تبریز دیدنی خواهد بود البته پاکو خمز با قرمزپوشان تبریزی عالی نتیجه گرفته و اکنون با 49 امتیازی در رده چهارم جدول لیگ قرار گرفته و اگر می خواهد همچنان سهمیه آسیایی کسب کند باید همچنان روی خط برد قدم بردارد تراکتور در 5 مسابقه اخیر خود 4 برد و یک مساوی کسب کرده اما نساجی مازندران با انرخوس اسپانیایی نتایجی بدتر از دوران حمیدمطهری گرفته و اگر هر دو بازی آخر خود را هم برنده شود نمی تواند به رتبه ای بهتر از دهمی در لیگ برسد. با این حال نساجی در نیمه نهایی جام حذفی حضور دارد و یکی از شانس های قهرمانی است.  مربی اسپانیایی نساجی رنگ برد را در لیگ برتر  ندیده و در دو بازی آینده و پایانی لیگ هم باید به مصاف تراکتور و پرسپولیس برود. نساجی با مطهری تراکتور را 2 بر صفر شکست داده است.

نبرد قرمز پوشان تبریز و قائمشهر هم برای تیم های بالانشین و هم تیم های قعرنشین اهمیت زیادی دارد. نساجی باید از خطر سقوط فرار کند و تراکتور هم می خواهد به آسیا برود و به این ترتیب این یک نبرد اسپانیایی است!

پرسپولیس – گل گهرسیرجان؛ سرخپوشان مقابل صخره سخت

پرسپولیس تا قهرمانی لیگ دو بازی بزرگ دیگر پیش رو دارد نخستین مسابقه اش با تیم سابق امیر قلعه نویی است. مسابقه ای که در مرحله یک چهارم نهایی هم در ورزشگاه آزادی همین چند روز پیش برگزار شد و قرمزپوشان با برد گل گهر به نیمه نهایی رسیدند هرچند  در نیمه دوم آن مسابقه تیم سیرجانی نمایش بهتری  داشت. اگر گل گهر فردا هم مثل همان نیمه دوم بازی کنند پرسپولیس در ورزشگاه آزادی کار سختی پیش رو خواهد داشت. این تیم مثل پیکان نیست بلکه تا دلتان بخواهد بازیکن اسمی و ستاره دارد که اتفاقا بسیاری از آنها سابقه حضور در استقلال را هم دارند. پرسپولیس می داند به صخره سختی برخورد کرده و اگر از آن عبور کند تقریبا قهرمانی اش مسجل خواهد شد.

گل گهر بعد از حضور امیر قلعه نویی در تیم ملی و جدایی از این تیم بردی نداشته است. سعید الهویی هفته گذشته مورد انتقاد شدید هواداران گل گهر قرار گرفت که خواهان جدایی اش بودند و این مربی مجبور به عذرخواهی از آنها شد. شاید بهترین فرصت برای اینکه او از تماشاگران سیرجانی دلجویی کند پیروزی مقابل تیم مدعی پرسپولیس است. بازی رفت را پرسپولیس 2 بر صفر برد و حالا برای سومین مرتبه مقابل آبی پوشان کویر ایران قرار می گیرد. گل گهر 45 امتیازی که تا رده ششم جدول سقوط کرده تلاش می کند با امتیاز گرفتن از پرسپولیس حداقل در تعیین قهرمان لیگ نقشی بزرگ ایفا کند. پرسپولیس در این مسابقه میلاد سرلک را دوباره در اختیار خواهد داشت سرلک مقابل پیکان 4 اخطاره و محروم بود.

برنامه مسابقات هفته بیست و نهم لیگ برتر

هفته بیست‌ونهم؛ بزرگداشت شهدای تیم فوتبال آزادی سمنان

جمعه 22 اردیبهشت
صنعت نفت آبادان – ذوب‌آهن اصفهان – ساعت 18- ورزشگاه تختی آبادان
مس رفسنجان – استقلال – ساعت 18- ورزشگاه شهدای مس رفسنجان
آلومینیوم اراک -نفت مسجدسلیمان – ساعت 18- ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک
هوادار تهران – فولاد خوزستان- ساعت 18- ورزشگاه شهدای پاس قوامین تهران
ملوان بندر انزلی- مس کرمان – ساعت 18- ورزشگاه تختی انزلی
سپاهان اصفهان -پیکان تهران – ساعت 18- ورزشگاه نقش جهان اصفهان
تراکتور تبریز – نساجی مازندران – ساعت 18- ورزشگاه یادگار امام تبریز
پرسپولیس- گل‌گهر سیرجان – ساعت 18- ورزشگاه آزادی تهران