به گزارش آوای اقتصاد; نهاد رگولاتوری انگلیس، با صدور هشدار جدیدی، به جمع نگرانیهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده در خصوص غول فناوری گوگل پیوسته است. سازمان رقابت و بازار انگلیس روز جمعه با انتشار بیانیهای انتقادی، اعلام کرد که گوگل از موقعیت برتر خود در حوزه تبلیغات فناوری بهرهبرداری میکند تا خدمات خود را در اولویت قرار دهد و از رقابت با دیگر بازیگران جلوگیری کند. این نهاد تصریح کرد که هر گونه بازخورد از سوی گوگل را پیش از اتخاذ تصمیم نهایی در نظر خواهد گرفت و این تصمیم توسط هیئت جداگانهای از تیم تحقیقاتی اولیه اتخاذ خواهد شد.
جولیت انسر، مدیر اجرایی موقت سازمان رقابت و بازار، اظهار داشت: “ما دریافتهایم که گوگل از قدرت بازار خود برای محدود کردن رقابت در زمینه تبلیغات آنلاین استفاده میکند.”
در واکنش، دن تیلور، معاون تبلیغات جهانی گوگل، با رد این اتهامات، اظهار داشت: “مرکز این پرونده، به تفسیرهای نادرست از بخش فناوری تبلیغات مبتنی است. ما با دیدگاه سازمان رقابت و بازار مخالفیم و پاسخ مناسب را ارائه خواهیم داد.”
همزمان، رگولاتورهای اتحادیه اروپا نیز به نفوذ برتر گوگل در عرصه تبلیغات فناوری انتقاد کرده و سال گذشته اتهامات ضد انحصارطلبی را به این شرکت وارد کردند. این اتهامات شامل اولویت دادن به برنامه مبادله تبلیغاتی گوگل در برابر رقبا و تقویت نقش مرکزی گوگل در زنجیره تأمین فناوری تبلیغات بود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، کمیسیون اروپا در ژوئیه ۲۰۲۳ اعلام کرد که حکم احتمالی برای اجرای اصلاحات در گوگل ممکن است نتواند به طور کامل رفتار ضد رقابتی این شرکت را تصحیح کند و احتمالاً راه را برای صدور حکمی که به تفکیک کسبوکار تبلیغات فناوری گوگل از سایر بخشهای آن منجر شود، هموار خواهد کرد.