عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل: فرش اردبیل بیش از ترویج آموزش نیازمند بازاریابی است

فرش اردبیل بیش از ترویج آموزش نیازمند بازاریابی

به گزارش آوای اقتصاد و به نقل از ایرنا؛فرش اردبیل از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است به طوری که در دوره حاکمیت صفویان بر این شهر و استان نیز در اوج بالندگی و رشد بوده است و تولید فرش در استان اردبیل با مختصات و ویژگی‌های هنری خاص خود، به طور کلی در جای جای این استان رایج بوده و هست و عشایر این استان نیز در این راستا نقش مهمی داشته و دارند.

با وجود دیرینگی و بالندگی هنر و صنعت فرش در اردبیل، متاسفانه بازار اقتصادی این صنعت ارزشمند مطلوب نیست به طوری که تولیدکنندگان و بافندگان فرش در استان اردبیل به طور کلی از ضعف بازار تقاضا و نبود بازاریابی مناسب برای تولیدات خود، رنج می‌برند.

برای واکاوی این موضوع و بررسی علت‌ها و راهکارهای گشایش اقتصادی برای هنر و صنعت فرش اردبیل، گفت و گویی با حسین وثوقی از تولیدکنندگان باسابقه فرش و عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ترتیب داده‌ایم که به شرح زیر می خوانید.

ایرنا: آقای وثوقی ارزیابی شما از وضعیت فعلی بازار داخلی و خارجی فرش اردبیل چگونه است؟

وثوقی: فرش اردبیل چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی قدر و ارزش خود را دارد اما محدودیت‌هایی که به طور کلی در مناطق کوچک مشهود است، مانع بالندگی و نقش آفرینی بیشتر هنر و صنعت فرش می‌شود.

واقعیت این است که بازارهای فرش ما به طور عمده کشورهای توسعه یافته در اروپا، آمریکا و روسیه هستند و چین نیز در سالهای اخیر به اینها اضافه شده است و رونق بازار فرش به عواملی نظیر سطح بالای درآمد و وجود فرهنگ غنی و باستانی در کشورهای متقاضی بستگی دارد.

با وجود اینکه فرش اردبیل از حیث تاریخی و از نظر مواد اولیه از جایگاه و منابع خوبی برخوردار است، اما رشد هنر و صنعت فرش در کنار اینها به شرایط داخلی مناسب و وجود صنایع مرتبط قوی نیاز دارد و باید صنایع حمایت کننده برای آن فراهم شود.

علاوه بر این شرایط نامناسب تقاضا و رقابت در بازار نیز از دلایل عقب‌ماندگی فرش اردبیل در بازارهای داخلی و خارجی است که بهبود آن می‌تواند تسهیل‌گر ایفای نقش بیشتر این فرش در عرصه داد و ستد و چرخه اقتصاد باشد.

انتهای پیام/+