به گزارش آوای اقتصاد، نشست خبری مدیران دستگاههای متولی حملونقل استان یزد، شامگاه پنجشنبه دوم دیماه و همزمان با هفته حملونقل برگزار شد؛ نشستی که در آن، پنج مدیر ارشد این حوزه با ارائه گزارشهای دقیق، تصویری جامع از وضعیت فعلی و آینده شبکه حملونقل استان ترسیم کردند.
احسان خواجهرضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد
احسان خواجهرضایی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه یزد در فلات مرکزی کشور گفت:
استان یزد با دارا بودن ۴.۶ درصد از مساحت کشور، هشتمین استان پهناور ایران است و به دلیل قرارگیری در کریدور شمال–جنوب، نقش مهمی در شبکه حملونقل ملی ایفا میکند.
وی با بیان اینکه یزد در حال حاضر فاقد آزادراه فعال است، تصریح کرد:
ساخت ۴۸۰ کیلومتر آزادراه در استان طی یک بازه پنجساله در دستور کار قرار دارد که این پروژهها در چهار قطعه تعریف شده و بر اساس اولویتهای ترافیکی و اقتصادی اجرا خواهند شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود:
یزد حدود ۴ درصد بزرگراههای کشور را در اختیار دارد و از این حیث رتبه هفتم را کسب کرده است. همچنین در راههای ترانزیتی با سهم ۳.۶ درصدی، رتبه دهم کشور را داراست.
خواجهرضایی از بازنگری سند لجستیک حملونقل استان خبر داد و گفت:
این سند که با مشارکت همه دستگاهها تدوین شده، تقریباً نهایی شده و منطبق بر سند «یزد پایدار» است. در این چشمانداز، هوشمندسازی و حملونقل ترکیبی در حوزههای جادهای، ریلی و هوایی محور اصلی توسعه خواهد بود.
سیدمحمد رستگاری مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان یزد
سیدمحمد رستگاری با اشاره به ماهیت حملونقلی استان یزد اظهار کرد:
یزد جزو شش استان برتر کشور در حوزه جابهجایی بار و مسافر است و همین موضوع، اهمیت ایمنی راهها و مدیریت تردد را دوچندان میکند.
وی وظایف اصلی اداره کل راهداری را شامل نگهداری راهها، احداث راههای روستایی و رفع نقاط حادثهخیز دانست و افزود:
در بارشهای اخیر، علیرغم شرایط سخت جوی و بارش سنگین در محورهای شریانی، با تلاش شبانهروزی راهداران، کمترین حادثه جدی در استان ثبت شد.
رستگاری تأکید کرد:
این اداره کل در حوزه حملونقل، نقش اجرایی ندارد و مسئولیت آن نظارت، تنظیمگری و کنترل است که در این راستا، اقدامات مؤثری انجام شده است.
وی از راهاندازی سامانههای هوشمند کنترل حملونقل جادهای در آینده نزدیک خبر داد و گفت:
این سامانهها بهویژه در مبادی و گلوگاههای حمل بار استان نصب میشوند و تحول مهمی در مدیریت بار و افزایش شفافیت ایجاد خواهند کرد.
سیدرضا ساداتحسینی مدیرکل راهآهن منطقه یزد
سیدرضا ساداتحسینی با اشاره به عملکرد راهآهن یزد در سال جاری گفت:
در هشتماهه نخست سال، جابهجایی مسافر در استان یزد ۱۶.۵ درصد رشد داشته، در حالی که میانگین کشوری تنها ۴ درصد بوده است.
وی افزود:
در همین مدت، تعداد صندلیهای مسافری بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و در حوزه حمل بار ریلی نیز شاهد رشد ۱۷ درصدی بودهایم که بالاتر از میانگین کشور است.
مدیرکل راهآهن یزد به توسعه قطارهای گردشگری اشاره کرد و گفت:
برای نخستین بار، دو قطار گردشگری به استان یزد وارد شد و این ظرفیت میتواند نقش مهمی در رونق گردشگری ریلی ایفا کند.
ساداتحسینی همچنین از ۲.۵ همت سرمایهگذاری بخش خصوصی در قالب شرکت «یزد ریل» خبر داد و ابراز امیدواری کرد که پروژههای مرتبط در نیمه نخست سال آینده به بهرهبرداری برسد.
مرتضی حمیدپور مدیرکل فرودگاههای استان یزد
مرتضی حمیدپور با تشریح برنامههای توسعهای فرودگاه یزد اظهار کرد:
بازنگری طرح جامع فرودگاه بینالمللی شهید صدوقی برای افق ۵۰ ساله بهعنوان برنامه بلندمدت و ایجاد باند دوم پروازی بهعنوان برنامه میانمدت در دستور کار قرار دارد.
وی ارتقای خدمات مسافری و توسعه شبکه پروازی را از اولویتهای این اداره کل دانست و افزود:
در نشستهای اخیر با سازمان هواپیمایی کشور، موضوع برقراری پروازهای بینالمللی از یزد به مقاصدی مانند دبی، ترکیه، عمان، هند، تاجیکستان و روسیه مطرح شده است.
حمیدپور اعلام کرد:
در هشت ماه گذشته، فرودگاه یزد شاهد ۱۸ درصد رشد اعزام و پذیرش مسافر بوده و رتبه آن در میان فرودگاههای کشور از ۱۵ به ۱۱ ارتقا یافته است.
علی گل مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل استان یزد
علی گل با اشاره
به شتاب پروژههای زیرساختی استان گفت:
در حال حاضر حدود ۳۲۰ کیلومتر محور باند دوم و بزرگراهی در استان یزد در دست ساخت است که نشاندهنده تمرکز جدی بر افزایش ایمنی راههاست.
وی افزود:
همچنین ۲۷۰ کیلومتر خط راهآهن جدید در استان تعریف شده که پیشبینی میشود تا افق ۱۴۰۸ وارد فاز بهرهبرداری شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه استان از بهرهبرداری ۵۰ کیلومتر محور در سال جاری خبر داد و گفت:
دو بانده شدن محور یزد–طبس بهعنوان یکی از پرحادثهترین مسیرهای استان، با مشارکت خیرین و مسئولیت اجتماعی معادن در حال اجراست.
شایان ذکر اینکه ؛
مجموع سخنان مدیران حاضر در این نشست نشان میدهد که استان یزد در حال ورود به مرحلهای تازه از توسعه حملونقل است؛ مرحلهای که در آن ایمنی، هوشمندسازی، سرمایهگذاری و حملونقل ترکیبی بهصورت همزمان دنبال میشود.