عدم دسترسی به اتوبوس برون‌شهری، علت اصلی بی‌توجهی چیست؟
عملکرد ناوگان اتوبوسی در ایام اربعین به‌ویژه در زمینه خدمت‌رسانی به زائران، به نظر قابل قبول می‌آید، اما در سایر مسیرهای غیراربعینی در همان دوران، این عملکرد به شدت ضعیف و با مشکلات قابل توجهی همراه بوده است. علت این نقیصه چیست؟

کمبود اتوبوس برون‌شهری، بحران جدید در حمل‌ونقل عمومی

به گزارش آوای اقتصاد; در هفته‌های اخیر، به‌ویژه در دوران سفرهای اربعینی، ناوگان حمل و نقل برون‌شهری با مشکلات جدی روبه‌رو شد. گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که طی حدود ده روز، مسافران در مسیرهای غیراربعینی با مشکل تهیه بلیت اتوبوس مواجه بودند. مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد که به دلیل کمبود اتوبوس و عدم توسعه ناوگان، بیشتر اتوبوس‌ها به سفرهای اربعینی اختصاص یافته و تردد در مسیرهای دیگر کاهش یافته است. وی افزود که مردم تنها باید برای سفرهای ضروری از اتوبوس استفاده کنند.

با این حال، این سوال مطرح است که چرا ناوگان حمل و نقل برون‌شهری با کمبود اتوبوس مواجه است و آیا نمی‌بایست توسعه این ناوگان در دستور کار قرار گیرد تا سهم حمل و نقل عمومی افزایش یابد و جاده‌ها از خودروهای شخصی مملو نشوند؟

احمدرضا عامری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت که در حال حاضر ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم، در حالی که دو سال پیش این تعداد به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه می‌رسید. وی افزود که به دلیل افزایش هزینه‌ها و کاهش مسافر، بسیاری از اتوبوس‌ها از شبکه خارج شده‌اند. همچنین، قیمت اتوبوس به ۲۷ میلیارد تومان رسیده و قیمت لوازم یدکی نیز افزایش یافته است، به طوری که لاستیک اتوبوس حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. به همین دلیل، بسیاری از اتوبوس‌ها به سازمان‌ها جذب شده‌اند زیرا این کار از نظر اقتصادی و ریسک به صرفه‌تر است.

عامری همچنین اشاره کرد که تولید اتوبوس کم است، زیرا قیمت بالا و عدم تقاضا باعث کاهش انگیزه شرکت‌ها برای تولید شده است. او پیشنهاد کرد که برای توسعه ناوگان باید اجازه واردات اتوبوس داده شود و گمرک برای ناوگان و لوازم یدکی معافیت‌های لازم را ارائه دهد. همچنین، لازم است شرایط برای جذب بیشتر توریست و افزایش سفرهای داخلی فراهم شود.

انتهای پیام/+