موفقیت در صادرات ۴۷۰ میلیون دلاری و سود ۱۰ همتی

به گزارش آوای اقتصاد، دکتر محمد سجاد سیاهکار زاده عضو هیات مدیره و معاون مالی شرکت پتروشیمی جم در این گفتگو  اظهار کرد: مجموعه پتروشیمی جم را می‌توان از جمله پتروشیمی‌های مهم و راهبردی منطقه محسوب کرد، پتروشیمی‌های مختلفی به این مجموعه از منظر عملیاتی متصل هستند و شرکت پتروشیمی جم نقش گرانیگاه و جریان تعادلی بخشی از عملیات منطقه اقتصادی عسلویه را ایفا می‌کند. در واقع جم علاوه بر تولید و عرضه محصولات در زمینه تنظیم روابط عملیاتی دیگر مجموعه‌های پتروشیمی منطقه نیز ایفای نقش می‌کند و همین مسئله اهمیت مجموعه را دوچندان کرده است. علاوه بر این، شرکت پتروشیمی جم به غیر از مساله تولید، خود یک هلدینگ محسوب می‌شود و چند شرکت فعال متعلق به این مجموعه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی پلی پروپیلن جم، شرکت جم صنعت‌کاران، شرکت توسعه پلیمر کنگان، شرکت گوهر افق شرکت پلیمر پاد جم و پتروشمیران اشاره کرد. شرکت پلی پروپیلن جم یک شرکت بورسی محسوب می‌شود که یکی از محصولات استراتژیک حوزه پتروشیمی را تولید می‌کند و پتروشمیران هم در حوزه بازار سرمایه و سهامداری فعالیت دارد.

وی افزود: از نظر عملکردی باید گفت که خوشبختانه فروش سال قبل ما به رقمی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسید، از این میزان هم قریب ۲۴ درصد آن به عنوان سود خالص تقدیم سهامداران مجموعه گردید. به عبارت دیگر در نتیجه فعالیت‌های سال مالی ۱۴۰۱ قریب  ۵/۹ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان سود خالص خواهیم داشت. تولید سال قبل شرکت پتروشیمی جم نیز به رقمی حدود ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تن رسید. که از این میزان قریب یک میلیون و صد هزار تن اتیلن تولید شده است. البته حدود ۴۰ درصد از خوراک دریافتی جم خوراک مایع است اما ۶۰ درصد بهای تمام شده به این نوع از خوراک اختصاص دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت خوراک مایع برای ما به صرفه نیست، اما به دلیل ساختار کوره‌ها و نیز طراحی پتروشیمی جم در خصوص پتروشیمی‌های بالا‌دست و پایین دست ناچار  هستیم این نوع خوراک را نیز دریافت نماییم. بنابراین درخواست ما از سیاستگذار و تنظیم‌گر همیشه این بوده که همینطور که ما نقش تنظیم گری را در روابط فی‌مابین پتروشیمی‌های منطقه ایفا می‌نماییم، آنها هم بنا بر این وظیفه تخفیفی را در زمینه خوراک مایع قائل شوند. با توجه به استراتژیک بودن محصول پلی پروپیلن در صنعت کشور، اگر سیاست‌های قیمتی در بخش قیمت‌گذاری خوراک با در نظر گرفتن صرفه و صلاح صنعت انجام گیرد، قطعاً کل زنجیره ارزش و نه فقط ما، از این قیمت‌های متعادل بهره مند خواهند شد.

سیاهکارزاده در پاسخ به سوال تامین خوراک مجموعه گفت: اگرچه در سالهای دور چالش‌هایی در این زمینه وجود داشته است، اما در حال حاضر خوشبختانه در زمینه خوراک گازی مشکلی وجود ندارد و پیش بینی‌ها حاکی از این است که این ثبات تامین خوراک حداقل تا ۳ سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. شرکت همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۷۰ میلیون دلار صادرات داشته و ارز حاصل از این صادرات را به اقتصاد کشور تزریق کرده است. باعث مسرت است که اعلام نمایم، از طریق اجرای برنامه‌های تنوع بخشی به مقاصد صادراتی، توانستیم محصول خود را به بازارهای جدیدی صادر نماییم، در نتیجه اکنون تنها ۴۰ درصد محصولات ما به چین صادر می‌شود. فرآیند فروش ما نیز در پی تحول ساختاری بر اساس برگزاری تندرهای مختلف و مزایده‌های شفاف صورت می‌گیرد، این فرآیند ورود مشتریان جدید را بسیار تسهیل کرده است، علاوه بر این ما حتی محدودیت در فروش از نظر تناژی را نیز حذف کرده ایم، بعضاً در صورت تمایل مشتری حتی در حد یک تراک یا چند پالت نیز محصولات ما به متقاضیان عرضه می‌شوند. برنامه فروش با تناژ کمتر در صادرات به هر مشتری متقاضی باعث شده است که ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

فروش داخلی ما یا بین مجتمعی است یا از طریق بورس کالا انجام می‌گیرد. حجم عرضه شده در بورس کالا نیز از سوی سیاستگذار و دولت تعیین می‌شود.

وی همچنین در خصوص ارز حاصل از صادرات، بیان کرد: در حال حاضر به پتروشیمی‌ها تکلیف شده است که ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات را خود را به چرخه اقتصاد بازگردانند، این مهم نیز یا از طریق عرضه در سامانه نیما یا از طریق ثبت سفارش و رفع تعهد ارزی از طریق واردات کالا، (واردات در برابر صادرات) باید صورت گیرد. پتروشیمی جم تقریباً تمام ارز خود را از طریق سامانه نیما عرضه کرده است و این مجموعه جهت ایفای تعهد ارزی و از سوی دیگر کمک به تامین نیازهای ارزی دولت در کمتر از ۲ ماه پایانی سال قریب ۱۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه کرده است، که مبلغ قابل توجهی است. البته اگر به ارز پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان تنها به عنوان واحدهای ارز آور به صورت کوتاه‌مدت نگاه شود، چالش‌های آتی می‌تواند پدید بیاید در واقع الزاما باید بخشی از صادرات نیز به توسعه صنعت اختصاص داده شود. برای مثال در پتروشیمی جم یک پروژه فعال ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری وجود دارد که به منابع ارزی نیازمند است. بدون توسعه، روند ارز آوری در آتیه نیز قطعاً با چالش مواجه خواهد شد. لذا باید حتما بخشی از ارز حاصل صادرات به این پروژه اختصاص یابد. از ابتدای سال جاری حدود ۵۰ میلیون دلار توسط جم ارز آوری صورت گرفته و همواره این شرکت از جمله پتروشیمی‌های نمونه در زمینه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی بوده و به کرات از سوی بانک مرکزی مورد تقدیر قرار گرفته است.

دکتر سیاهکارزاده ضمن تشریح بیشتر وضعیت پتروشیمی جم، افزود: در آخرین رتبه‌بندی اعتباری صورت گرفته توسط شرکت‌های دارای مجوز از سازمان بورس پتروشیمی جم خوشبختانه موفق شد رتبه اعتباری A را کسب نماید. همچنین در سال گذشته شرکت سود سهامداران را در یک بازه زمانی ۴ ماهه تقسیم نمود و قریب ۲ تا ۳ سال است که سود نیز از طریق سامانه سجام تقسیم می‌شود که این امر تسهیلاتی برای سهامداران ایجاد کرده است.

وی در رابطه با توسعه منابع انسانی شرکت نیز گفت: حدود ۲۷۵۰ نفر مجموع همکاران ما در شرکت پتروشیمی جم هستند که به صورت مستقیم یا از طریق شرکت‌ تامین نیرو (جم صنعت‌کاران) با ما همکاری دارند،  تلاش کرده‌ایم برای جذب هر چه بیشتر نیروهای مستعد و توانمند طی یک برنامه مدون، نیروهای مستعد تبدیل وضعیت شوند. این امر از طریق برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی کمک کرد تا افراد شایسته از دل شرکت تامین نیرو به شرکت  اصلی اضافه شدند.

ایشان همچنین در خصوص سیستم بازاریابی و فروش شرکت اظهار کرد: پروسه و سیستم بازاریابی و CRM یک مقوله تخصصی و فناوری محور است که بعضاً در کشور ما کماکان در بسیاری حوزه‌ها به همان شکل سنتی دنبال می‌شود. طبعاً برای هر بازار جدید باید یک برنامه اختصاصی دنبال شود حضور در نمایشگاه‌ها و رویداد‌های بین‌المللی نیز بخشی از این استراتژی کلی است. قیمت یوتیلیتی‌ها و نرخ خوراک مایع از جمله درخواست‌های ما از مسئولین است که امیدواریم مورد بازنگری قرار گیرد. مدیریت عرضه در بورس کالا نیز می‌تواند به توسعه زنجیره ارزش کمک نماید، گاهاً مشاهده می‌کنیم که  خرید در بورس کالاها به شدت افزایش می‌یابد، بدون آنکه به همان نسبت در زمینه رشد تقاضا در کشور اتفاقی باشد، در اینجا معلوم است که در کنار خریداران واقعی، برخی با هدف بهره‌مندی از تفاوت قیمت‌ها با بازار نیز حضور دارند و حذف این گروه می‌تواند به شفافیت بیشتر بازار منتهی شود. این امر جز با مدیریت هدفمند میزان عرضه و نیز ایجاد فرصت به پتروشیمی‌ها برای توسعه صادرات و ارز‌آوری مقدور نخواهد بود.

 

انتهای پیام/+