به گزارش آوای اقتصاد، گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که با وجود افزایش زیاد ضریب نفوذ اینترنت در کشور، که امکان دسترسی برای بیشتر افراد را فراهم میآورد، اما مشکلاتی نظیر کیفیت پایین، اختلالات، محدودیتهای دسترسی و سرعت کم اینترنت، به همراه ضعف در امنیت الکترونیکی، باعث شده است که حضور در این فضا با چالشهایی مواجه شود.
گزارشی با عنوان «پویاییشناسی مسائل و نابسامانیهای فضای مجازی در ایران» توسط این مرکز منتشر شده است که وضعیت اینترنت و فضای مجازی در ایران را از چند نظر مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. این گزارش معتقد است که «اثر مخرب رسانهها و تصویرسازیها» ناشی از شکاف مهارتهای دیجیتال در جامعه و همچنین استفاده فراوان از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی خارجی نسبت به داخلیها است. همچنین، بازوی پژوهشی مجلس این مسئله را که «شیوع تولید محتوای نامناسب» نامیده شده، با شکاف مهارتهای دیجیتال در جامعه و کیفیت اینترنت مرتبط میداند.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش خود به گزارش اتحادیه بینالمللی مخابرات درباره ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال ۲۰۲۲ اشاره کرده است. طبق این گزارش، ضریب نفوذ اینترنت در ایران برابر با ۸۱.۷ درصد بوده که این شاخص در مناطق روستایی و شهری متفاوت بوده و در مناطق روستایی ۶۵.۷ درصد و در شهرها ۸۲.۶ درصد گزارش شده است.
بر اساس دادههای این وبگاه، ضریب نفوذ اینترنت در کشورهایی همچون امارات متحده عربی، عربستان، ترکیه، و عمان، و همچنین کره جنوبی بالاتر از آن در ایران است. بهعنوان مثال، این شاخص برای کشورهای امارات متحده عربی و عربستان ۱۰۰ درصد، برای عمان ۹۷.۸ درصد و برای ترکیه ۸۳.۴ درصد گزارش شده است، که نشان میدهد وضعیت بهتری در این زمینه را نسبت به ایران دارند.
این گزارش مدعی است که وضعیت ایران در شاخص ضریب نفوذ اینترنت نیز از حالت “بد” فراتر میرود، با این حال، فاصله قابل توجهی بین ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت و سیار در این کشور وجود دارد. بر اساس آمار آنلاین اتحادیه بینالمللی مخابرات در سال ۲۰۲۲، میانگین جهانی ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت ۱۷.۶ درصد بوده است، در حالی که ایران با نرخ ۱۲.۳ درصد از این میانگین کمتر است. به عنوان مثال، در کشورهایی همچون امارات متحده عربی با ۴۰ درصد، عربستان با ۳۷ درصد، ترکیه با ۲۲.۳ درصد، کره با ۴۵.۴ درصد و ژاپن با ۳۷.۲ درصد، نرخ اشتراک اینترنت پهن باند ثابت بالاتر از میانگین جهانی است.
بر اساس نظرسنجی ایسپا در بهمنماه سال گذشته، مرکز پژوهشها اعلام کرده است که ۴۶.۵ درصد از ایرانیان از اینستاگرام، ۳۵.۳ درصد از واتساپ، و ۳۴.۶ درصد از تلگرام استفاده میکنند، در حالی که استفاده از پیامرسانهای داخلی به شدت کاهش یافته است. طبق همین نظرسنجی، کاربران ایتا با نسبت ۲۵.۲ درصد، روبیکا با ۲۴.۱ درصد، و بله با ۸.۷ درصد از این پیامرسانها استفاده میکنند، در حالی که استفاده از سایر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی کمتر از ۷ درصد است.
از جمله چالشهای اساسی که پیامرسانها و رسانههای اجتماعی داخلی با آن مواجه هستند، میتوان به محدودیتهای ترافیکی، کاهش اعتمادپذیری، محدودیتهای نسبی در قابلیتها، محدودیت در کاربرپسندی و شخصیسازی به طور کلی در جنبههای فنی، محدودیتهای شبکه، و امکانات ارتباط با کاربران جهانی و دیگر موارد اشاره کرد.
همانطور که آمار نشان میدهد، سه پیامرسان و رسانهاجتماعی برتر که بیشترین کاربران ایرانی را جذب کردهاند، همگی ابزارهای خارجی و غیرمحلی هستند که در ایران فیلتر شدهاند. استفاده از فیلترشکن و نصب آن تاثیرگذار است و به محدودیت دسترسی به اینترنت اشاره میکند. بهطور خاص، اینستاگرام بیشترین استفاده را در بین کاربران ایرانی دارد.
انتهای پیام/